قنات‌ها نابود می‌شوند!(با نگاهی به قنات روستای رهن)!

وزارت نيرو به مصوبه جديد مجلس در مورد مجوز حفر چاه هاي جديد انتقاد شديد كرد. آنها مي گويند قنات ها نابود خواهند شد و خواستار آن شدند تا شوراي نگهبان اين مصوبه را رد كند.

 

 

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با انتقاد شدید از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر الزام وزارت نیرو به صدور پروانه جهت چاههای غیر مجاز، هشدار داد: این تصمیم موجبات برداشت مضاعف از سفره‌ها و در نتیجه نابودی تعداد بیشتری از قناتها را فراهم می‌کند.


به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا الماسوندی امروز در کارگاه آموزشی قنات در تهران با انتقاد از مصوبه مجلس مبنی بر الزام وزارت نیرو به صدور پروانه جهت چاه های غیر مجاز گفت: حال که صحبت از برداشت بی رویه از برخی سفره های آب زیرزمینی کشور به عمل می آید لازم می دانم نگرانی عمیق را از مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام وزارت نیرو به صدور پروانه جهت چاههای غیر مجاز را اعلام نموده و از شورای نگهبان درخواست دارم که با توجه به استفساریه مقام معظم رهبری که عملی خلاف قانون برداشت از سفره ها را خلاف شرع مقدس می دانند در مصوبه مذکور تجدید نظر کنند، در غیر این صورت این تصمیم موجبات برداشت مضاعف از سفره ها و در نتیجه نابودی تعداد بیشتری از قنات ها را فراهم خواهد آورد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: صدور مجوز مربوط به حفر پیشکار و یا لایه روبی قنوات باید تسهیل شود و همواره به این معنی توجه شود که قنات به علت افقی بودن نمی تواند تاثیر مخربی بر سفره های آب زیرزمینی داشته باشد.

وی اظهار داشت: آنچه باعث افت سطح آب در سفره ها شده است، چاه های عمیق و نیمه عمیق و بهره برداری بی رویه از آنها است و لذا قنات شایسته هر گونه حمایت است.

الماسوندی تصریح کرد: شرکت مدیریت منابع آب ایران حافظ حریم قناتها بوده و با هر نوع تجاوز به سفره های آب زیرزمینی سرسختانه برخورد می کند.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان  واحد حفاظت و بهره برداری از منابع آب بیش از گذشته باید به موضوع حراست از حریم قنات ها توجه نمایند و بدانند که حریم قنات به فاصله 500 متر یا یک کیلومتر محدود نمی شود و در برخی مواقع فواصل دورتر را نیز در بر می گیرد.

الماسوندی ادامه داد: چاهی که برای شرب و یا صنعت حفاری می شود نباید گسل و شکافی که آب را در کیلومترها دورتر به قناتی منتقل می کند قطع نموده و موجبات خشکی آن را فراهم آورد.

این مقام مسئول در شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطر نشان کرد: قنات روزگاری پیشرفته ترین فناوری زمان خود محسوب می شده و به همین دلیل دانش حفر قنات از اقبال بسیار خوبی در شرق و غرب عالم برخوردار شده و در همه جای دنیا این فناوری را به ایران نسبت داده و به هوش و ذکاوت آنها آفرین می گویند.

وی قنات را تکنولوژی 3 هزار ساله دانست و خاطر نشان کرد: این تکنولوژی با سعی و خطا در طول تاریخ اصلاح شده و باید امروز نیز با کار علمی شناخت بیشتری نسبت به آن صورت گیرد.

الماسوندی در پایان خاطر نشان کرد: قنات مظهر زحمات و تلاش ساکنان مناطق خشک و نیمه خشک است که سالها در دهلیزهای پرپیچ و خم و تاریک و زمین به دنبال آب تلاش کرده و در نهایت آب را به سطح زمین هدایت و کویر خشکیده را به باغی دلگشا تبدیل نموده است.

 


با تشكر از آقاي يوسفي

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 20 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط محمود اميري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 305
بازدید کل : 15100
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

خطاطي نستعليق آنلاين